Oduvijek i svugdje se letjelo različitim načinima, nismo svjedoci tog svega i nemamo sigurna sjećanja. Kao djeca smo vidjeli ptice u letu, i čudo prefinjene tehnologije čije nam porijeklo je nepoznato, kao što ne znamo sami sebe i svijet uopšte otkud. Zatim smo puštali i javorov list da obrće se u slobodnom padu poput helikopterskog rotora. A, da bi se zbližili s nebom, neki su trčeći vukli papirne zmajeve na čijem i najkraćem letu bi se radovali, i uz bacanje papirića, aviončića u školskim klupama. Jednostavno, svako letenje čini nam radost. I letenje koje izmaštamo voleći naše najvoljenije.
Tih davnijih vremena naći se mogu i mnogi crteži na pećinskim zidovima sa motivima letenja, na monolitima starih velikih kultura, tu su: avioni, helikopteri i svemirski brodovi. I to pomalo zbunjuje, izgleda nestvarano, i ne razmatramo taj problem s pažnjom. Takođe, o letenju čujemo i kroz razne legende, osim mitove, poput Ikara u antici, Hermesa ili Mercurijusa sa letećom kapom ili letećim sandalama, a to nije sandala filosofa Empedokla koju je izbacila Etna, vulkan na Siciliji.
Ove priče romantične rado prihvatamo, bez bojazni smo da će nas neko ismijati no, i nemamo previše vremena moraćemo konačno letjeti.
Stara iskustva i nestvarne priče razvijaju maštu, motivišu nas, kao i pionire avijacije. Sva neobična iskustva su često i tragična, na poseban način u sjećanju zvuče vrlo romantično, katkad i mistično, lijepo i radosno, a i junački. Njutn će u svoje vrijeme već dati neprocjenjiva znanja iz oblasti matematike i fizike za avijaciju što danas imamo, zasnovanu na principima aerodinamike. Zatim će doći i motor. Njutn otkriva i najvećeg protivnika letenja - gravitaciju, onu što sva čvrsta tijela neumoljivo privlači sebi. Ta gravitaciona sila, što djeluje na masu čovjeka i mašine, na masu svih čvrstih stvari, nije olako puštala da se odvojimo od tla i na nekoj visini da se održavamo te nastavimo letjeti u vazdušnoj masi progresivno. Najveća znanja o tom problemu Njutn piše u svom velikom (i filosofskom) djelu Matematički principi filozofije prirode, i objašnjava razliku izmedu mase i težine nekog pojavnog tijela, prvi puta se spominje i pojam ,,sile” te, razjašnjava mehanika tečnosti i gasova, odnosno, mehanika fluida. Ovo je sve važno kao uvod u avijaciju.
Jedinica sile Međunarodnim mjernim sistemom jedinica je nazvana upravo Njutn (1N), k’o sila što masi tijela od 1kg daje ubrzanje od 1m/s2, po formuli: F = m x a. I tri osnovna Zakona kretanja ili dinamike, mehanike velikog Njutna su značajni:
1. Zakon inercije,
2. Zakon djelovanja sile i
3. Zakon sila akcije i reakcije.
Bez poznavanja tih prvih osnovnih zakonitosti u avijaciji, nije se moglo napredovati.
Nakon svih dječijih bolesti, u drugoj polovini 20., prošlog vijeka, civilna se avijacija javlja kao ozbiljan vid saobraćaja, uz kopneni, vodeni i željeznički, prevozi milijarde putnika godišnje, milione tona razne robe i pošte. I još se grade sve veći i moderniji strojevi, aerodromi liče na gradove, brojna je oprema u sistemima za opsluživanje i eksploataciju. U privredi vazdušni saobraćaj (ili komercijalna avijacija) vrlo je značajan i za podršku razvoju i rastu drugim privrednim sektorima unutar država, regiona i svijeta, takođe i vazduhoplovni sportovi imaju značajno mjesto u tome.
Aleksandar Letindor Vind (letindor@gmail.com)
No comments:
Post a Comment